درمان پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش، که به آن سوراخ شدن پرده تمپان نیز گفته می‌ شود، یک آسیب رایج است که می ‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عفونت‌ های گوش، تغییرات ناگهانی فشار هوا (مانند هنگام پرواز یا غواصی )، ضربه مستقیم به گوش، و یا حتی صداهای بسیار بلند رخ دهد. در این مقاله از ماهان سمعک شما را با ساختار پرده گوش، دلایل و نشانه پارگی پرده گوش و روش های درمان پارگی پرده گوش آشنا می کنیم لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

روش های درمان پارگی پرده گوش

روشهای درمان پارگی پرده گوش را بشناسیم

پرده گوش، که به آن پرده تمپان نیز گفته می‌ شود، یک بافت نازک است که گوش میانی را از مجرای گوش خارجی جدا می ‌کند و نقش مهمی در شنوایی دارد، زیرا امواج صوتی را دریافت کرده و به استخوانچه‌ های گوش میانی منتقل می‌ کند. علاوه بر این، پرده گوش به عنوان یک مانع عمل کرده و از گوش میانی در برابر آب، باکتری‌ ها و سایر مواد خارجی محافظت می‌ کند.

نشانه پارگی پرده گوش

پار گی پرده گوش، که به آن سوراخ شدن پرده تمپان نیز گفته می‌ شود، یک آسیب رایج است که می ‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عفونت‌ های گوش، تغییرات ناگهانی فشار هوا (مانند هنگام پرواز یا غواصی )، ضربه مستقیم به گوش، و یا حتی صداهای بسیار بلند رخ دهد. علائم پارگی پرده گوش می‌ تواند شامل درد گوش، کاهش شنوایی، ترشحات گوش و گاهی اوقات خونریزی باشد. در برخی موارد، افراد ممکن است وزوز گوش یا سرگیجه را نیز تجربه کنند.

علائم و نشانه های پارگی پرده گوش

اگر علائمی مانند درد شدید گوش، ترشحات چرکی بیش از حد یا خونریزی کاهش شنوایی، وزوز بلند مدت و یا سرگیجه داشتید احتمال عفونت یا پارگی پرده گوش وجود دارد که در این صورت باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمائید. دکتر با کمک وسیله ای بنام اتوسکوپ داخل گوش را معاینه نموده و در صورت وجود عفونت یا التهاب و یا پارگی پرده گوش اقدامات مورد نیاز جهت درمان را شروع می کند. نوع درمان شما به نوع مشکل شما و شدت مشکل شما و شرایط جسمی شما بستگی مستقیم دارد.

روش های درمان پارگی پرده گوش

در بسیاری از موارد، پرده گوش می‌ تواند به طور خودکار و بدون نیاز به درمان خاصی بهبود یابد، اما گاهی اوقات مثلا در مواردی که پارگی پرده گوش بهبود نمی ‌یابد یا عفونت ایجاد می‌ شود نیاز به مداخله پزشکی و جراحی برای ترمیم پارگی پرده گوش وجود دارد. تمپانوپلاستی، که به جراحی ترمیم پرده گوش گفته می‌ شود، می ‌تواند به بازگرداندن توانایی شنوایی و حفاظت از گوش میانی در برابر عفونت ‌ها کمک کند. مراقبت ‌های بعد از جراحی نیز بسیار مهم است و شامل خشک نگهداشتن گوش و پرهیز از فعالیت‌ هایی که ممکن است به پرده تازه ترمیم شده فشار وارد کنند، می ‌شود.

جهت آشنایی با آناتومی گوش داخلی اینجا کلیک کنید.

روند درمان پارگی پرده گوش

روند درمان پارگی پرده گوش را مرور می کنیم:

پارگی پرده گوش معمولاً طی چند هفته بدون درمان خاصی بهبود می ‌یابد. اما در مواردی که بهبود به خودی خود رخ ندهد، روش ‌های درمانی زیر می توانند مورد استفاده قرار گیرند

  1. مصرف دارو و معاینات دوره‌ای:
    • در اکثر موارد پارگی پرده‌های گوش نیاز به درمان خاصی ندارد و پس از چند هفته خود به خود بهبود می‌یابد.
    • اگر علائمی از عفونت وجود داشته باشد، ممکن است قطره‌های آنتی‌بیوتیک تجویز شود.
    • پس از چند هفته، دوباره معاینه می شوید و در صورت عدم بهبود، درمان‌های دیگر ارائه می‌شود.
  2. چسب پرده گوش (میرنگوپلاستی):
    • اگر پارگی پرده گوش به صورت خود به خود بسته نشود، با استفاده از یک چسب کاغذی یا چسب‌های مخصوص دیگر، این پارگی ترمیم می‌شود.
    • در برخی موارد، لازم است بیش از یک بار این عمل تکرار شود.
  3. جراحی (تمپانوپلاستی):
    • اگر با استفاده از پچ، پارگی پرده‌ی گوش بهبود نیابد، روش جراحی پیشنهاد می‌شود.
    • در تمپانوپلاستی، از یک تکه بافت پیوندی استفاده می‌شود تا پارگی سوراخ پرده‌ی گوش ترمیم شود.

نکات مراقبتی پس از درمان:

  • خشک نگه داشتن گوش در هنگام دوش گرفتن و یا استفاده از وان با گوش گیرهای سیلیکونی ضد آب یا توپ پنبه‌ای که با ژل مخصوص ضد آب پوشانده شده‌اند، مفید است.
  • تمیز کردن گوش تا زمان بهبود کامل پارگی پرده‌ی گوش ممنوع است. اگر نیاز به تمیز کردن گوش باشد باید خود پزشک معالج این عمل را انجام دهد.
  • قرار گرفتن در معرض باد و استفاده از سشوار یا جریان باد هوای بیرون تشدید پارگی پرده گوش را بدنبال دارد.

متاسفانه امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!